Om Kettlebells

Gul kettlebell

Vad är egentligen kettlebells och varför är de så bra som träningsredskap? Här kan du läsa lite om historia, fördelar och annan nyttig information.

Historia

Kettlebells är träningsredskap som har funnits under en längre tid, men som under de senaste åren har fått allt mer ökad popularitet. Kettlebells härstammar från Ryssland och är en vikt i gjutjärn som närmast kan likna en kanonkula med ett handtag. Det har traditionellt använts av Sovjetiska armén för träning och kondition och har även använts för tävlingssport i Ryssland och Europa sen 1940-talet. Du har även säkert sett några gamla bilder på en så kallad strongman hållandes en eller flera kettlebells. Det stora genombrottet för träningsredskapet i modern tid kom i USA under 2000-talet då det första certifieringsprogrammet för instruktörer skapades av den ryska träningsinstruktören Pavel Tsatsouline som tidigare instruerat det Ryska specialförbandet Spetnaz.

Idag finns kettlebells i alla möjliga färger, vikter och storlekar – men gemensamt för dem är det balanserade klotformade utseendet och det gjutna handtaget i toppen. När du köper din första kettlebell är det viktigt att den är av hög kvalitet och är balanserad så att du inte skadar klotet eller dig själv när du tränar. Pavel’s märke Dragon door har ett gott rykte för att vara hållbara och pålitliga, men det finns även en mängd andra bra märken att välja vilka du kan läsa mer om här på Kettlebellguiden.

Användningsområden

Kettlebells tränar dig på flera plan, du kan använda dem för att bygga styrka, få ökad kondition, få bättre flexibilitet, bättre balans och ökad greppstyrka. Likt viktiga basövningar på gymet med skivstång så som knäböj och marklyft så använder du stora delar av kroppen vid de vanligaste kettlebell-övningarna, vilket gör att du använder mer energi under ditt träningspass än om du bara skulle göra koncentrationsövningar. Kettlebells övar dig även på att använda hela din kropp som en enda enhet, vilket är mer hur kroppen fungerar i vardagen än om du gör till exempel bicepscurls.

Fördelar med kettlebells

  • Träning med hela kroppen som en enhet: Även om du kan träna isolerande övningar med en kettlebell så gör de sig bäst för övningar där hela kroppen med flera stora muskelgrupper aktiveras för att stabilisera och med kraft förflytta vikten.
  • Kan vara effektivt för att krossa platåer nådda i lyft med skivstång eller hantlar: Eftersom du tränar lite annorlunda med kettlebells än med andra träningsredskap som skivstång eller hantlar, så kan de användas för att stärka upp visa moment i övningar du har extra svårt för och gör att du fastnat på en viss vikt i t.ex. marklyft med skivstång. Det finns flera människor som har lyckats bryta igenom platåer och till och med ökat sin maxvikt eller antalet repetitioner bara genom att lägga till kettlebells i träningsschemat.
  • Funktionell träning som översätts till vardagen och olika idrotter: Vare sig du bär på matkassar när du handlar eller försöker få ner någon i brottning så är det inte alltid en jämnt fördelad vikt det handlar om vilket är fallet med annan träningsutrustning som hantlar och skivstänger.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *